Oldalak

2012. február 4., szombat

Köles felfújt

Nagyon megihletett a 2011-es év országtortája. Azon belül is a köles. Egész komoly dicshimnuszokat találtam róla a neten. Gondoltam kipróbálom én is. Egy köles felfújtra esett a választásom, amit muffinos formában sütöttem meg.
Egész kellemes csalódás volt. Nem gondoltam volna, hogy ilyen jó lesz.
Az ország tortája

A felfújt képét most nem mellékelem, mert kissé felelőtlen módon kivettem a sütőből. Szóval a szép dombos tetejéből egyből egy mély völgy lett. :))
Szerencsére az ízén ez mit sem változtatott.

Hozzávalók:  12 db-os muffin tepsire való adag
  • 25 dkg köles
  • 2,5-szeres mennyiségű tej és víz keveréke
  • 3 ek méz
  • 2 tojás
  • fűszerek tetszés szerint (fahéj, gyömbér, mézeskalács fűszer)
  • 1 alma


A köleshez mérőpohárral mértem ki a folyadék mennyiségét. Vagyis, 2,5 dl volt a köles, tehát 5 dl tej és 2,5 dl vízben tettem fel főni egy kis egész fahéjjal. (Gyömbérrel is készítettem, de nekem úgy túlságosan erős volt a fűszerezés. Ha valaki ódzkodik tőle, inkább rakjon bele csak vaníliás cukrot.)
Kevergetni kell szinte végig, mert lehúz. Olyan lesz, mint egy tejbegríz. 15 percig főztem, aztán letakartam, és további 15-20 percig pihentettem.
Ezután még langyosan beleraktam a tojások sárgáját, a mézet majd beleforgattam a felvert tojások fehérjét.
A muffinformába beletettem a papírokat és mindegyik mélyedésbe egy-egy kanál 'tésztát'. Belenyomtam egy darab almát és betakartam egy következő kanál 'tésztával'.
Bedugtam a sütőbe és kb 30 percig sütöttem, amíg szép színe lesz és megemelkedik.
De itt kell figyelni, és nem azt csinálni, amit én. Tehát, ha megsült, lekapcsolom a sütőt, résnyire kinyitom a sütőajtót, és így hagyom hűlni. Ha már félig-meddig kihűlt, akkor veszem ki. Így elkerülhető a 'völgyképződés'. 

Már kipróbáltam a kölesfasírtot is. Az is nagyon fincsi, de még fejlesztés alatt áll.

Nincsenek megjegyzések: