Oldalak

2012. május 20., vasárnap

A zab - Az 'ezüst gabona'

   Ha a kölest aranygabonának hívják, akkor az én 'ezüst gabonám' a zab. Remek reggelire, édesség gyanánt, isteni sós-sajtos ropogtatni valót lehet belőle készíteni.
   Zabpehely szó hallatán a legtöbbünknek egy száraz, kemény valami jut eszébe, melyet összekevernek aszalt gyümölcsökkel és nyakon öntenek tejjel. Számtalanszor rugaszkodtam neki egy ilyen reggelinek. Nem értettem, hogy lehet ezt szeretni. Mi vagyok én 'gyitepaci'?! Hát nem!

   Egy véletlen folytán beszélgetésbe elegyedtem egy nagymamával. Ő mondta, hogy unokái mennyire szeretik. Megjegyeztem, hogy ez nagyon ritka. Elmesélte nekem, hogy tejben megfőzi. Már ekkor éreztem, hogy most valami nagyon érdekeset fogok hallani. Láss csodát, így is lett.
Ezen találkozáson felbuzdulva vettem is egy zacskó zabpelyhet, és másnap meg is főztem. Leírhatatlan volt számomra ez a tapasztalás. Valami csodálatos krémes, édes ismeretlen és mégis ismerős íz robbant a számban. Gondolkodtam is rajta vagy fél napig mire emlékeztet az íze. Egészen pontosan a Müller tejberizs ízére emlékeztetett. Azóta persze tovább fejlesztettem, és így már igazi desszertként is elkészíthető.
   Most jöjjön egy kis történelem.




A zab története

   A zab a kalászos növények között viszonylag későn került termesztésre. Kezdetben, mint gyomnövény volt ismert. Termesztése valószínűleg Németország területén a Római Birodalom fennhatósága alatt kezdődött. Nemesítésében rejlő lehetőségekre viszonylag korán felfigyeltek és a háborús készülő németek és angolok egymással versenyben nemesítették a zabfajtákat a lakosság számára.
A zab a hűvösebb, csapadékosabb éghajlat növénye, ilyen viszonyok között bővebben terem. A zab hazánkban mindenütt megterem, de a hűvösebb és csapadékosabb Dunántúlon, valamint az észak-keleti dombvidéken többet terem. Így ezeken a területeken nagyobb arányokban termesztik, mint az ország többi tájain. A zab nagyon értékes takarmánygabona. A legtöbb zabot Észak-Amerikában és Oroszországban termesztik.
A zab azonban nem csak értékes abraktakarmány, emberi táplálkozás céljára és élelmiszeripari feldolgozásra is termesztik a sajátos kémiai összetétele miatt.
   Réges-régen a magokat egy kőlapra szórták, és egy másik kővel apróra törték, őrölték. Mára számos gyakorlat van a gabonafélék feldolgozására. Van egy nagyon érdekes és hasznos művelet, amivel a reformétkezésben használatos alapanyagok készülnek. Ez pedig a pelyhesítés. A teljes gabonaszemet gőzölik, majd és hengerek között nagy erővel összelapítják. Így nem vész el a gabonából semmiféle  tápanyag, biológiai érték.

Zabpehely, zabkorpa 


Az utóbbi időben egyre nagyobb érdeklődés van a zab-féleségek iránt. Persze nagy szerepük van ebben a modern un. "zabguruknak". Az egészséges életmódot üldözve próbáljuk kitalálni mi is a tuti a számunkra. Vannak az istenítők, és vannak az ellentábor. A vizsgálatok és saját tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy stabilizálja a vércukorszintet, laktat. Mint utóbb kiderült, ez azért van, mert lassítja az emésztést. És itt jönnek az ellentáborozók, hogy nem jó a fogyókúrába beilleszteni. Ez az első nagy hiba a fogyókúrában! (Szerintem, de erről később.)
De számos hasznos tulajdonságaival nem tudnak szembe szállni:
- magas a vas, kálium, kalcium, magnézium és foszfor tartalma
- növény létére kitűnő fehérje forrás
- gazdag B, E vitaminokban
- gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz, nyugtatja a beleket, a gyomrot
- ajánlott a fogyasztása bőr és emésztési panaszoknál, kimerültség és a stressz hatásai ellen
- természetes lúgosító hatása van
- a rák megelőzését is elősegíti azáltal, hogy rostjai oldhatatlanok, így csökkentik egyes savak toxicitását
- teltségérzetet eredményez
- fogyasztásával csökken a koleszterinszint


De figyelem! A boltban kapható ízesített zabpelyheket, müzliket kerülni!!! Annyi rejtett cukor van bennük, hogy ki sem merem mondani. Otthon is könnyen elkészíthető a müzli, olyan ízekben, amilyenekben csak szeretnénk.


A zabkorpa és a zabpehely két különböző dolog. Hatásuk megegyezik, de felhasználásukban azért vannak különbségek (bár ez inkább már a konyha része). A zabpehely a zabmag pelyhesítve hogy könnyebb legyen főzni, a korpa meg a mag lehántolt emészthetetlen héja.

Receptek:


Nincsenek megjegyzések: